Communicatie

Gepost door: Corry Gepost op: 26 maart 2010 | 0 Reacties

Passie voor communicatie

Communiceren draait om het verbinden van mensen. Elkaar kennen en begrijpen. Informatie en verhalen delen, kennis uitwisselen en samenwerken. Vanuit een oprechte interesse in de ander en een duidelijk beeld van wat je met elkaar wilt bereiken, ontstaat een communicatiestrategie die werkt. Het is een breed en gevarieerd vakgebied. Van werkoverleg tot bedrijfsfeest, van nieuwsbrief tot beleidsdiscussie en van strategisch communicatieadvies tot een effectieve inzet van social media; het is allemaal communicatie. Er zijn veel raakvlakken (en deels overlap) met aanpalende terreinen zoals HRM, organisatiekunde, psychologie en sociologie; dat maakt het vak zo boeiend! Lees eventueel meer over mijn werk als communicatieadviseur

 

 


 

Deel dit artikel op:  

 

Samen, dichtbij en echt: communicatie in 2016

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 6 januari 2016 22:06 | 0 Reacties

Tags: ,

Vorige week vroeg iemand mij welke communicatietrends ik voor Zeeland belangrijk vond en dan met name voor mijn werk. Leuke vraag, waar ik niet lang over na hoefde te denken. Nieuwe trends komen natuurlijk nooit echt uit de lucht vallen. Als je voortdurend luistert en om je heen kijkt kan je het allemaal zien aankomen...

0 reacties | Lees het volledige artikel

Communicatie op locatie

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 12 mei 2013 16:36 | 0 Reacties

Tags: ,

Terwijl ik dit schrijf kijk ik uit op een eindeloos blauwe zee met wat verdwaalde eilanden aan de horizon. De boottocht van Italië naar Griekenland zit er bijna op en ik verheug me op een paar weken rondtoeren in dit prachtige land. Met onze eigen auto en dus alle vrijheid om waar dan ook naar toe te gaan en te blijven zolang het ergens leuk is. Zelf rijden in Griekenland is een avontuur en niet alleen vanwege het meer dan roekeloze rijgedrag van de gemiddelde Griek (Griekenland hoort bij de landen met een zeer hoog aantal verkeersslachtoffers, drie maal zo hoog als in Nederland). Ook en misschien vooral vanwege de volstrekte willekeur van snelheidsaanduidingen, waarschuwingen voor gevaarlijke situaties en de vele overvolle borden van de Griekse ANWB, waar je eigenlijk even stil moet blijven staan om te kunnen zien welke kant je op moet.

0 reacties | Lees het volledige artikel

Delen

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 1 januari 2013 11:42 | 1 Reacties

Tags: , ,

We delen ons suf tegenwoordig. Spullen via Marktplaats, ideeën via Twitter, nieuws via Facebook, filmpjes via Youtube, interessante sites via Delicious, eten via Thuisafgehaald en ga zo maar door. Als kind was ik nooit zo delerig, misschien een gevolg van zes jaar alleen opgroeien. Mijn zusje maakte daar echter na enkele jaren resoluut een einde aan. Zij deelde graag en veel. Vooral mijn spullen en al snel liet ik zelfs het huilen na, want helpen deed dat niet. Ik leerde dat delen twee kanten heeft en het leven heel wat leuker maakte. En eigenlijk is dat nog steeds zo.

1 reacties | Lees het volledige artikel

Incidenten overdag

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 30 september 2012 19:26 | 2 Reacties

Tags:

Morgen, 1 oktober, start ik met een nieuwe, kleine job. Alhoewel, klein, dat is nog maar de vraag want de inzet kan groot zijn. Ik ga piketdienst Communicatie doen voor de Veiligheidsregio Zeeland. En dat betekent 1 week per 4 weken 24-uurs dienst doen als er een wat groter incident is. Een stevige brand, een gaslek, groot ongeval of overstroming. Om maar wat te noemen. Elke dag is dus een verrassing wat er gaat komen. En of er wat gaat komen. Het is natuurlijk voor iedereen het beste wanneer er niets gebeurt, dat spreekt voor zich. Ook voor mij. Alhoewel..

2 reacties | Lees het volledige artikel

Hot en spicy: kennismanagement in organisaties

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 25 maart 2012 19:17 | 0 Reacties

Tags: ,

Vandaag was het in heel Nederland prachtig weer, behalve op het meest westelijk puntje van Walcheren. In Westkapelle was het nevelig en koud, met dank aan de zeedamp die over dit uiterste puntje van het eiland dreef. En toevallig logeer ik deze weken op dat uiterste puntje, met als gevolg dat ik vanmiddag niet van de zon heb genoten. Natuurlijk, ik had spoorslags in de auto of beter op de fiets moeten springen om ergens anders naar toe te gaan. Niet gedaan. Ik heb me met het onvermijdelijke verzoend en het nadeel als een voordeel geframed. Zo kon ik me deze middag met schrijven bezig houden en zijdelings met mijn werk. Ik heb van alles over kennismanagement op papier gezet. In Jip en Jannekevorm zodat zelfs ik het kan snappen. Interesse? Lees dan vooral verder...

0 reacties | Lees het volledige artikel

Cirkel van invloed

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 17 februari 2012 18:54 | 2 Reacties

Tags:

Naar huis rijden na een lange en gewoonlijk drukke werkdag is altijd weer een momentje van rust. Heerlijk invoegen in de kleine file op weg naar de snelweg, gelaten accepteren dat het niet opschiet en ondertussen genieten van de muziek die mijn drukke gedachten tot rust moet brengen. Er zijn slechtere manieren te bedenken om af te kicken van de dagelijkse hectiek denk ik. Ook vanavond wervelen allerlei ´to-do's door mijn hoofd, afgewisseld met vragen waar om het gaat zoals het gaat en hoe ik in hemelsnaam toch gestructureerd mijn werk kan blijven doen in een omgeving die nog het meest weg heeft van een draaikolk onder een spectaculaire waterval.

2 reacties | Lees het volledige artikel

Hoe internet en sociale media je wereld groter en je werk leuker maken

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 7 juli 2011 16:14 | 0 Reacties

Tags: ,

Ruim 16 jaar geleden 'kreeg' ik een website toebedeeld. Ik was weliswaar totaal niet overtuigd van de noodzaak van dit cadeau van ICT (mensen willen toch liever een brochure..), maar bedacht dat ik er dan toch in elk geval wel zinnige informatie op moest zetten. Het duurde niet zo heel lang voordat ik door kreeg dat de site een handige, actuele aanvulling op de brochures was. In 1998 richtte ik een compleet nieuwe site in en nog twee jaar later kwam een reserveringsmodule, een evenementenpagina met database en een 'printing on demand' functionaliteit. Internet was definitief doorgebroken en zelfs ik was helemaal om. Anno nu zijn websites zoveel mogelijk interactief, wordt volop gebruik gemaakt van sociale media en is het niet meer voor te stellen hoe de wereld zonder internet zou zijn.

0 reacties | Lees het volledige artikel

Communicatiemanagement

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 14 mei 2011 16:50 | 0 Reacties

Tags:

Organisaties zullen de komende jaren steeds meer gaan inzetten op communicatie in de zin van PR, lobby en relatieonderhoud. Het uitdragen van de organisatiewaarden en het managen van de reputatie staat centraal. Het verschuiven van de aandacht van de marketing van een merk of product naar communicatie door en over de organisatie, in relatie tot de behoefte van de relatie/klant, is naar mijn mening een goede ontwikkeling. Meer en meer gaat het om het beeld dat een burger of consument heeft van een organisatie, overheid of product en het vertrouwen dat hij daarin heeft. Het is dus wijs dat ingezet wordt op het realiseren van een goede relatie en een gunstige reputatie. Deze fungeren als basis voor een vruchtbare samenwerking en afname van diensten of producten. Een continue dialoog met relatiegroepen en klanten, fysiek en online, is een voorwaarde voor succes.

0 reacties | Lees het volledige artikel

Rustig dagje

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 25 maart 2011 20:12 | 1 Reacties

Tags:

Het is kwart over 8 als ik mijn PC aan zet. Ik gooi het raam open en laat de lente binnen en verheug me op een rustig dagje werken aan een nieuw project. Het is vrijdagochtend en het gebouw is nog vrijwel leeg. Ik haal thee, groet twee collega's en bedenk hoe heerlijk het is om op vrijdag te werken, een dag waarop veel mensen vrij zijn. Weinig telefoontjes, niet te veel vragen vanuit de organisatie en de vele mailberichten kan ik in elk geval gedoseerd bekijken. Vrijdag is voor mij het toetje van de week. Ik open mijn mailbox en lees dat er om 9 uur een spoedoverleg gepland is. Een uitbraak van vogelgriep. Ik zucht en grinnik tegelijk, deze dag gaat héél anders verlopen.

1 reacties | Lees het volledige artikel

Slim gebruik maken van collectieve kennis? Leve de easycratie!

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 23 februari 2011 20:22 | 0 Reacties

Tags: , , , ,

Jaren geleden toen ik jong was (zou mijn oma gezegd hebben..), toen had je de Commodores. Geen idee of ze nog bestaan maar toen ik veertien, vijftien was waren ze alive and kicking en brachten de mooiste songs uit. Easy is een van de nummers die  mij altijd bij gebleven is. Soo easy, easy like a sundaymorning... Heel af en toe nog eens op de radio, en nog steeds kippenvel. Maar nu heb ik een nieuwe 'Easy' ontdekt. De  Easycratie om precies te zijn. Ik lees momenteel een verrassend en inspirerend boek over een nieuwe wijze van werken in organisaties: Easycratie, van Martijn Aslander en Erwin Witteveen. De kern is: weg met de autocratie, vergeet de bureaucratie,  leve de easycratie!

0 reacties | Lees het volledige artikel

Interne communicatie anno 2010

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 1 december 2010 21:34 | 0 Reacties

Tags: , , ,

De gemiddelde organisatie zal anno 2010 nog niet bol staan van intern hyvende, twitterende en bloggende medewerkers. Nog steeds zijn de supercommunicatieve community's over het algemeen voorbehouden aan vooruitstrevende, vaak commerciële en zeer innovatieve werkomgevingen. Dat neemt niet weg dat in rap tempo binnen organisaties de behoefte ontstaat aan communicatietools die mensen in hun privéleven al steeds meer gewend zijn. Dat betekent interactieve vormen van contact, meer gelijkwaardigheid in de communicatie en toegankelijke (bedrijfs)informatie voor iedereen en op elk gewenst moment.

0 reacties | Lees het volledige artikel

Ik zie, ik zie… even kijken in de glazen bol

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 21 november 2010 21:16 | 0 Reacties

Tags: ,

Vanmiddag stelde iemand de vraag wat de trends voor 2011 zouden worden op het  gebied van interne communicatie. Kijk, dat vind ik nu leuk, zo'n vraag. Dan pak ik graag de glazen bol erbij op zoek naar een kijkje in de toekomst. Hoe gaat het jaar 2011 de communicatieve boeken in? Gaan we intern ook massaal bloggen, twitteren, onze mening via fora ventileren of blijft de koffiemachine, kopieerapparaat en de receptie 'the place to be' om nieuws te delen?

0 reacties | Lees het volledige artikel

Hoe participeren we online?

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 25 juli 2010 19:16 | 1 Reacties

Tags: ,

Met z'n allen nemen we steeds vaker op de een of andere manier deel aan online netwerken. We lezen fora en blogs, schrijven een reactie op een artikel, mailen een vraag na het lezen van een website of volgen personen en organisaties via Twitter. Online communicatie wordt steeds belangrijker en de mening van anderen, die we vaak helemaal niet kennen, beïnvloedt ons sterker dan informatie via 'officiële' kanalen. Voor marketeers en communicators is het interessant om uit te zoeken hoe die beïnvloeding plaatsvindt. Een poosje geleden las ik een leuk artikeltje daarover, op de site Communicatie-online. Hierbij beknopt wat interessante informatie daaruit.

1 reacties | Lees het volledige artikel

Hoe organisaties luisteren (of niet luisteren...)

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 30 mei 2010 13:01 | 0 Reacties

Tags: , ,

Als je iemand vraagt wat hij of zij onder een gesprek verstaan, krijg je meestal als antwoord 'als twee of meer mensen met elkaar praten'. Je hoort nooit 'als twee of meer mensen naar elkaar luisteren'. Gek toch eigenlijk, terwijl luisteren minstens zo belangrijk is dan praten. Of, naar mijn mening, eigenlijk veel belangrijker. Maar luisteren is lastig. Voor veel mensen is het niet meer dan wachten tot de ander is uitgepraat. Tja. Dan wordt het wel heel ingewikkeld om ook nog iets te doen met datgene dat je hoort. Hoe zit dat nu eigenlijk met organisaties? Steeds vaker hoor je hoe belangrijk het is om te luisteren naar je klanten, relaties en andere stakeholders. Maar kunnen we dat eigenlijk wel? Hoe doe je dat?

0 reacties | Lees het volledige artikel

Generatie Einstein: slimmer, sneller en socialer

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 25 april 2010 15:54 | 0 Reacties

Tags: ,

Vrijdagochtend, heerlijk weer en een kleine boekverkoping voor een goed doel hier in de buurt. Een ideale combinatie om eens even te gaan snuffelen. En ik heb (alweer) geluk! Ik stuit op een aardig boekje: Generatie Einstein; slimmer, sneller en socialer. De titel spreekt me wel aan, de voorkant is leuk en het boek ziet er als nieuw uit. Voor een speurder naar goede 2e hands boeken dus minimaal de moeite waard om met extra interesse naar te kijken Wink. Het boek gaat over communiceren met jongeren van de 21ste eeuw. Wat dat nu met Einstein te maken heeft...?

0 reacties | Lees het volledige artikel

Op naar open kennisnetwerken

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 9 april 2010 19:51 | 0 Reacties

Tags: , ,

Vorige maand was ik op een werkbijeenkomst over informatiemanagement. Ook in mijn organisatie een hot item, hoe zorgen we als kennisintensieve organisatie ervoor dat informatie goed toegankelijk is voor medewerkers en derden. En hoe zorg je ervoor dat impliciete kennis expliciet wordt, oftewel kennis delen in de organisatie. Nog een hele klus om dat goed te doen. Nieuwe ontwikkelingen in de digitale wereld kunnen dit wel een stuk eenvoudiger maken. Dat was de boodschap van de dag.

0 reacties | Lees het volledige artikel

Communiceren

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 6 april 2010 13:32 | 0 Reacties

Tags: ,

Als we praten denken we dat mensen luisteren
Als we schrijven denken we dat mensen lezen
Als we informeren denken we dat we communiceren
Als we horen menen we dat we luisteren

0 reacties | Lees het volledige artikel

Uitzenden van informatie niet altijd effectief

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 3 april 2010 13:13 | 2 Reacties

Tags: ,

Niemand zal ontkennen dat iedereen het doet. Het uitzenden van informatie, voortdurend en overal. Als mens en als organisatie hebben we allemaal 'last' van een bepaalde zendingsdrang. Je wilt informatie delen met anderen en je gaat er dan vanuit dat de ander daardoor de wereld gaat zien zoals jij die ziet. En om dat te bereiken wordt veel energie gestoken in het verhaal, de wijze van benaderen, de verpakking, enzovoort. Allemaal prima natuurlijk, maar vaak staan we er niet bij stil dat de meest actieve persoon de ontvanger van de boodschap is. Deze creëert op geheel eigen wijze de werkelijkheid, al dan niet met behulp van jouw informatie.

2 reacties | Lees het volledige artikel

Infobesitas - nieuw syndroom 2010?

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 1 april 2010 17:41 | 0 Reacties

Tags: ,

Er is een nieuwe ziekte benoemd.  Infobesitas, met als klacht: vermoeidheid, slaaptekort, concentratieproblemen. Lijders aan deze ziekte  zijn informatiejunks; infoverslaafden met een voortdurende onstilbare honger naar informatie. De angst om iets te missen en er niet bij te horen voert de boventoon.  Continu telefoon bij de hand, mail checken, nieuwssites volgen, Hyves, Faceboek of LinkedIn bezoeken, tweets lezen, zelf twitteren en informatie verspreiden. En dat terwijl volgens deskundigen onze hersenen helemaal niet geschikt zijn om veel informatie in korte tijd te verwerken. Dus dat levert dan weer informatiestress op...

0 reacties | Lees het volledige artikel

Lang leve het (communicatie)probleem

Gepost door: Corry in de categorie: Communicatie Gepost op: 28 maart 2010 19:02 | 0 Reacties

Tags:

Niets is zo leuk als een (communicatie)probleem. Hoe groter het probleem, hoe spannender om in te duiken. Zou het lukken om met communicatie werkelijk effect te bereiken? De kern is om een communicatievraagstuk goed te doorgronden. En dat is ook het leukst! Wat is hier het belangrijkst? Wie zijn de spelers waar het om draait? Wat vinden zij hier (mogelijk) van? Op welke manier zijn relevante publieksgroepen te bereiken (fysiek maar ook qua inhoudelijke of emotionele aansluiting). Door hier uitgebreid bij stil te staan, zo mogelijk ook al tijdens een intakegesprek, probeer ik mij altijd een beeld vormen van de problematiek en de kansen en bedreigingen die er zijn voor communicatie.

0 reacties | Lees het volledige artikel