Samen, dichtbij en echt: communicatie in 2016

Gepost door: Corry Gepost op: 6 januari 2016 | 0 Reacties

Tags: ,

Vorige week vroeg iemand mij welke communicatietrends ik voor Zeeland belangrijk vond en dan met name voor mijn werk. Leuke vraag, waar ik niet lang over na hoefde te denken. Nieuwe trends komen natuurlijk nooit echt uit de lucht vallen. Als je voortdurend luistert en om je heen kijkt kan je het allemaal zien aankomen...

Kijkend naar communicatie in Zeeland denk ik dat we in 2016 nóg meer samen aan de slag gaan, samen organiseren en gaan voor resultaat dat zichtbaar is. Minder concurreren, minder 'eigen baasje' zijn en meer met elkaar zoeken naar innovatieve kansen. Zeeland is relatief klein en mensen kennen elkaar binnen een branche. Maar we gaan ook vaker mensen van buiten onze branche opzoeken om zinvolle en soms onverwachte samenwerkingen aan te gaan. De vele verschillende netwerken waarin we ons bevinden zijn erg belangrijk. Je kunt hierdoor laagdrempelig binnen verschillende groepen kijken wat je samen kunt oppakken. En zo ontstaan steeds meer zinvolle en inspirerende allianties om meer resultaat te bereiken voor alle Zeeuwen.

Verder gaan authentieke verhalen in 2016 echt dominant worden. We zijn klaar met nep, willen meer echtheid in ons leven. En dus ook in de communicatie. Of het nu de groenteman is die je kan vertellen waar en hoe de rode bietjes geteeld zijn in Zeeland, de brandweerman die vertelt over het blussen van een woningbrand  gisteren of de lasser op de werf in Vlissingen die je laat zien hoe hij bijdraagt aan een schip dat blijft drijven. Het zijn de echte verhalen die wij interessant vinden. Het echte leven gezien door de ogen van echte mensen die bij ons om de hoek wonen en werken. Daarnaast willen we ook weten wat er echt gebeurt in een bedrijf. Mooie resultaten, toekomstplannen of missers die invloed hebben op mensen of omgeving; we willen het allemaal weten. Echtheid en dichtbij is wat ons raakt.

We zijn ook klaar met het begrip doelgroep. Niemand wil toch in een doelgroep zitten? Je wil wél geïnformeerd worden over en betrokken bij zaken die jou aangaan. En dus gaan we betrekken wie er mee te maken heeft of voor wie iets interessant kan zijn. Wat is relevant voor wie, waar vind ik je de ander, op welke wijze vang ik de aandacht en hoe kan ik het contact gaande houden, zijn de belangrijkste vragen. Het gesprek staat centraal (zowel online als offline) en is essentieel voor een goede relatie en afstemming. Achterliggende waarden, context, relaties en verhoudingen spelen allemaal een belangrijke rol. 

Wat mij betreft zijn er volop kansen voor een mooi, eerlijk en verbindend 2016!

Luister hier naar de toelichting van hoogleraar Communicatiewetenschappen Noëlle Aarts op de nieuwe trends in communicatie (vastgesteld door Logeion).

 


 

Deel dit artikel op:  

 

Plaats je reactie

Comments

No one has commented on this page yet.

RSS feed for comments on this page | RSS feed for all comments