Eretria - Kala Nera; 12 - 16 juni

Gepost door: Corry Gepost op: 17 juni 2006 | 0 Reacties

Tags: , , ,

Eretria ligt gevouwen rond een hoekje in de Golf van Evia, het water tussen Evia en het vaste land van Griekenland. Het heeft drie kades, waarvan twee met allerlei terrasjes. Gezellig plaatsje. Ons hotel heeft een zwembad waardoor we de verleiding niet kunnen weerstaan om op de aankomstdag eind van de middag aan de rand van het zwembad op een ligbedje nog wat van de zon te genieten. Het zwembad delen we overigens met de zwaluwen in de buurt die eind van de dag over het water scheren om even af te koelen. Helaas is de zon de volgende twee dagen wat schaars. Ook ’s avonds is het niet echt aangenaam, zodat we na een snelle borrel toch maar in het appartement voetbal gaan kijken. Dinsdag wandelen we een dagje in de omgeving, gevolgd door wederom een zwempartij en een avondje shoppen in Halkida. We struinen wat schoenen- en kledingwinkels af, ik bezwijk voor een paar echt Griekse slippers en een hemdje. In een CD-winkel wil ik wat CD’s kopen, waarbij de verkoopster meteen vraagt of ik misschien kopieën wil, voor vijf euro per stuk… Dat is me toch nog nooit gevraagd in een officiële winkel. Ik waag het erop en ze blijken prima in orde te zijn! Verder genieten we wat van het uitzicht (en de ouzo) op één van de terrassen aan de kade.

Woensdag is het wat bewolkt en we besluiten naar Kymi te gaan, aan de noordkant van het eiland. De heenreis gaat via Aliveri, een superdrukke chaotische stad aan de zuidkust, waarna de route noordwaarts gaat. Kymi-haven is stil, winderig en saai. Vrijwel niemand te zien, volgens mij leeft het alleen als er een boot aankomt/vertrekt en wellicht als het wat beter weer is. We gaan naar Kymi zelf in de bergen, vier kilometer omhoog. Dat blijkt een erg leuk plaatsje te zijn om wat rond te kijken en een poosje de bedrijvigheid gade te slaan. Terug gaan we via een parallelweg door de bergen die allerlei bergdorpjes aandoet. Heel verrassend en leuk. We eten in een mezedopolio in Amarinthos, een kustplaatsje vóór Eretria. Geweldig, hier staan verbeterde versies van de originele Griekse stoelen! Met een holling in de rugleuning, zodat je láááááng kunt blijven zitten zonder te vergaan van de rugpijn. ’s Avonds gaan we op zoek naar een internetcafé. Eén van de cafés heeft een groot bord ophangen met ‘Internet’. Als we naar binnen gaan en er naar vragen, blijken ze het toch niet te hebben. En het bord dan?? Tja, dat is oud zegt het meisje opgewekt. Maar bij ‘Christos’ aan de overkant kunnen we ook internetten… Als we gaan kijken, lijken de computers uit de vorige eeuw, dus we laten het er maar bij.

Kala Nera
Donderdag vertrekken we richting de Pilion. Geloof het of niet, de zon schijnt al ’s morgens vroeg! En het is heerlijk warm… We kiezen voor (relatief) snel, dus via de snelweg. Het schiet ook prima op, maar is toch wel een lange tocht door grotendeels prachtig gebied. Een deel van de route gaat langs het water. We gaan nog even kijken in Glyffa, om te zien of het loont om de terugweg met de boot te doen (Glyffa-Agios Kambos op Evia). De boot vaart om het uur, dus is prima te doen. We eten nog wat yoghurt bij een terras met een groot bord ‘Der chef spricht Deutsch’… Blijkt een aardige, oude Griek te zijn die in Duitsland, Nederland en België heeft gewerkt en het superleuk vind om met ons wat Grieks te kletsen. Hij adviseert mij een vriendje te zoeken om de hele dag Grieks mee te oefenen. En als dat niet lukt, moet ik hem maar bellen… Tja, dat advies heb ik al vaker gehad. Ik kijk het nog even aan…
Rond half drie komen we in Volos aan, eerst eten!! Leuke stad toch. Daarna naar Kala Nera. Daar nemen we een hotel met view op de zee. Als we al onze bagage uitladen en naar boven willen brengen schiet de eigenaar ons meteen te hulp. De beste man kan zijn ogen niet geloven als hij al onze bagage ziet. Hij krijgt bijna een lachstuip als hij ziet hoevéél we hebben uitgeladen! Ik zeg maar niet dat ik nog een kofferbak vol heb. Mijn strijkplank neem ik vanavond in het donker wel mee naar boven…
Kala Nera is een klein kustplaatsje in een prachtige baai. Aan de overkant zie je de kust van het vaste land en links nog een slurfje van de Pilion zelf. Het is relatief rustig, al zijn er vandaag (vrijdag) best veel Grieken aangekomen voor het weekend. Ook ons hotel loopt vol denk ik. We gaan vandaag lekker een dagje naar het strand, eten rond half drie heerlijk in een restaurantje aan het water en genieten volop van het warme weer. Het is nog even schrikken als er plotseling een enorme herrie op één van de terrassen begint. Een stem door een luidspreker, behoorlijk harde live-muziek en veel getetter. Blijken er tig bussen met Grieken (op leeftijd..) gedropt te zijn voor een feest! We kopen nog een wandelkaart, want de Pilion is een schitterend wandelgebied, en om zeven uur installeren we ons op het terras van ons hotel, want: Voetbal! Er zitten ook een stuk of zes Grieken, die om een of andere reden voor Ivoorkust zijn… Grrrrr! Gelukkig komen er nog wat fans van Nederland bij zitten, zodat de aandacht wat verdeeld is. En joepie, het wordt ondanks alles 2-1 voor NL…

De foto’s zijn op Evia genomen, onderweg tussen Kymi en Amarinthos, net vóór Gaïa. Een van de vele bruggetjes over een soms bijna droge rivier.

Plaats je reactie

Comments

No one has commented on this page yet.

RSS feed for comments on this page | RSS feed for all comments