Laatste dag erop uit: Georgioupoli

Gepost door: Corry Gepost op: 16 oktober 2011 | 0 Reacties

Tags: ,

Laatste dag alweer en we weten eigenlijk nog niet wat we zullen gaan doen. Veel opties zijn de revue gepasseerd, een laatste dag is kostbaar, waar ga je deze aan besteden? 'Wat doet het weer' is deze week het grootste vraagstuk geworden en elke dag is het een verrassing. Vandaag lijkt het een zonnige dag te worden, maar als we even later de lucht bestuderen en nogal wat wolken in de bergen zien hangen, besluiten we om toch maar geen auto te huren om het binnenland in te gaan. Eigenlijk wilden we nog naar de Imbroskloof en ook Argyroupoli (Lappa) staan nog op het lijstje. Maar om nu een dag in wolken en misschien zelfs regen door te brengen...

Het wordt een bustocht naar Georgioupoli, een plaatsje zo'n 20 busminuten verderop. We komen net te laat aan bij het busstation om de bus van 11.20 te nemen en moeten een uur wachten. Op zaterdag is er een kleine markt naast het busstation zodat we deze tijd prima kunnen doorbrengen. Het is leuk om zo rond te slenteren en te kijken wat iedereen daar zo koopt en verkoopt. Ik koop er mijn tweede paar schoenen deze vakantie! Gisteravond een paar prachtige naturel leren sandalen met hoge hakken bij een lokale schoenmaker, nu een paar zwarte instappers voor warme dagen. Die er hier niet meer zijn, maar dat terzijde...

Eenmaal in de bus zien we de wolkenmassa uit de bergen snel naar de kust komen en hopen we dat er dan toch in elk geval geen regen uit gaat komen. Georgioupoli blijkt een leuk plaatsje te zijn met een prachtig strand. In de zomer vast behoorlijk druk, maar nu heerlijk rustig om rond te dolen.  Het ligt mooi zo onderaan de bergen en heeft een leuk klein haventje. In 2006 kwam ik per ongeluk in Georgioupoli terecht toen we eind maart 's avonds met de boot in Chania (Souda) aankwamen en daar niet zo snel onderdak vonden. We besloten alvast een eindje oostwaarts te rijden en kwamen tegen half tien in Georgioupoli aan. Bij navraag in een café naar een klein hotel werd meteen actie ondernomen en speciaal voor ons de eigenares opgetrommeld van een hotelletje aan het water. Het zou binnen een paar dagen open gaan, maar het was geen probleem hier een voorschot op te nemen. We hadden geen idee van de omgeving maar het hotel was stil en schoon. De volgende ochtend zagen we pas dat we pal aan het water zaten. Toen hadden we geen tijd voor een uitgebreide kennismaking, nu is het leuk om dat dan wel te doen.

haven Georgioupoli

Haventje van Georgioupoli

Niet ver van Georgioupoli ligt Vamos, een bergdorp zo'n 10 kilometer verderop. Jammer dat we niet met de auto zijn, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dit dorp. Iemand gaf mij de tip dat je hier Griekse kookles kunt volgen (http://www.vamosvillage.gr/en/activities/cooking-lessons) en dat het heel erg leuk is om te doen. Een les duurt 4 uur en je kunt je van te voren per mail aanmelden. Ik had dat eigenlijk graag ook nog gedaan deze week maar de tijd is gewoon te kort. Ik ga het beslist een volgende keer proberen te doen. Liefst ook met een paar overnachtingen in Vamos, om ook de Griekse wijn bij het eten eer aan te kunnen doen!

haven Georgioupoli weegschaal

Hier wordt de vis verhandeld

Het plaatsje is natuurlijk niet erg groot en na een paar uur hebben we het dan ook gezien. Eind van de middag zijn we weer terug in Rethymnon, tijd voor de laatste boodschappen. Wat moet er in elk geval mee terug naar Nederland? Juist, koekjes! Veel koekjes, in een doosje zodat ze ook heel aankomen. Ik zoek bij een bakker de lekkerste koekjes uit en laat een grote doos vullen. Jammie, ik verheug me al op thuis, wanneer ik de doos weer open mag doen... Ik heb ook al een blik olijfolie gekocht en een fles Caramelo, een wat zoete rode wijn die werkelijk verrukkelijk is. En natuurlijk gaan er wat kruidenmengsels mee en niet te vergeten een bodylotion van Korres. Ik hoop dat ik onder de 20 kilo blijf!

haven Georgioupoli

Een moderne vissersboot

Laatste dag, morgen weer naar huis. Het was leuk om weer op Kreta te zijn, het blijft een van mijn favoriete bestemmingen. Meer info over Kreta, onder meer op de website van Griekenland.net.

Plaats je reactie

Comments

No one has commented on this page yet.

RSS feed for comments on this page | RSS feed for all comments