Lang leve het (communicatie)probleem

Gepost door: Corry Gepost op: 28 maart 2010 | 0 Reacties

Tags:

Niets is zo leuk als een (communicatie)probleem. Hoe groter het probleem, hoe spannender om in te duiken. Zou het lukken om met communicatie werkelijk effect te bereiken? De kern is om een communicatievraagstuk goed te doorgronden. En dat is ook het leukst! Wat is hier het belangrijkst? Wie zijn de spelers waar het om draait? Wat vinden zij hier (mogelijk) van? Op welke manier zijn relevante publieksgroepen te bereiken (fysiek maar ook qua inhoudelijke of emotionele aansluiting). Door hier uitgebreid bij stil te staan, zo mogelijk ook al tijdens een intakegesprek, probeer ik mij altijd een beeld vormen van de problematiek en de kansen en bedreigingen die er zijn voor communicatie.

Het is daarna de kunst om niet meteen in de 'communicatiestand' te schieten en te bedenken welk middel je zou kunnen in zetten. Eerst gaat het erom de communicatieomgeving die je hebt geschetst goed te analyseren. Bij zo'n analyse kijk ik ook naar gewoonten van mensen, regulier gedrag, vooroordelen die mogelijk meespelen. Ik probeer te bepalen welke vertrouwensbanden er al zijn, kan ik hier gebruik van maken, welke communicatiekanalen worden door de publieksgroep(en) al benut en vertrouwd en kan ik hier bij aansluiten. Ik denk dat je op deze manier een communicatiestrategie kunt bedenken die werkelijk aansluit bij de publieksgroep(en), waardoor de kans op effect het grootst is.

De keuze van de middelen is het sluitstuk. Deze zijn als het goed is een logisch gevolg van de analyse en de strategie. Het wordt dan soms ook duidelijk waarom een van te voren gewenste nieuwsbrief waarschijnlijk niet veel effect zal hebben, waarom een mailbericht misschien wel niet gelezen zal worden en waarom de trefkans dat men de informatie op intranet zal spotten klein is. Ik probeer bij de keuze van de middelen altijd realistisch te zijn. Mensen worden tegenwoordig overvoerd met nieuwsbrieven, e-mails, memo's, infobladen, glossy's, enzovoort. Veel verdwijnt ongelezen in de (digitale) prullenbak. Aandacht is een schaars goed geworden, ik ga er dus standaard maar van uit dat je er alles aan moet doen om deze te vangen. Het bedenken van de wijze waarop, dat is de uitdaging!

 


 

 

Plaats je reactie

Comments

No one has commented on this page yet.

RSS feed for comments on this page | RSS feed for all comments