Terug naar de kust

Gepost door: Corry Gepost op: 2 juli 2013 | 4 Reacties

Tags: , ,

Na een lekker ontbijtje met een stemmig kerkmuziekje als omlijsting  vertrekken we zondagochtend uit Metsovo. Op naar Ioannina, waar we wat willen rondkijken en tussen de middag willen eten. We tappen nog even een paar flesjes water bij de plaatselijke bron en gaan op weg, uitgezwaaid door de hotelfamilie. "Misschien tot volgend jaar?" zegt de eigenaar. Was het maar waar, maar elk jaar zo'n uitgebreide reis zit er toch niet in. Vinden mijn collega's vast niet leuk...

PindosOnderweg, Pindos gebergte.

We besluiten om niet de snelweg te nemen naar Ioannina, maar de oude weg die zich slingerend een weg baant door de bergen. Omdat de meesten wel de nieuwe Egnatia Odos nemen hebben we de weg vrijwel voor ons alleen. Het is nog vroeg en best fris, maar de zon gaat steeds meer schijnen en verwarmt ons als we hier en daar even uitstappen. Het is weer overweldigend groen en ook hier nog volop bloeiende gele brem. En natuurlijk een prachtig zicht op het hoge Pindosgebergte waar helemaal bovenin zelfs nog wat sneeuw ligt. We passeren enkele stille bergdorpen en eigenlijk wordt het pas net vóór Ioannina wat drukker op de weg. Ioannina ligt er mooi bij, zo vanaf boven gezien. Aan het meer en tegenover het kleine eilandje Nisi.

IoanninaZicht op Ioannina

Ioannina kende een bloeitijd onder de Turkse overheersing. In die tijd vormden zich beroemde handwerkersgilden, waaronder die van de zilversmeden. Het is ook nu nog bekend om z'n zilver handwerk. De Turkse invloed is nog overal zichtbaar, onder meer in het fort, op een landtong in het Pamvotis-meer. Het dateert uit de dertiende eeuw, maar werd in 1815 door de Turkse tiran Ali Pasha herbouwd. Deze Ali Pasha heerste lange tijd over de regio. In 1822 werd hij naar het eiland Nisi (in het meer) gelokt en gedood.

IoanninaIoannina, het fort

In mijn herinnering uit 2008 is Ioannina een levendige en bruisende stad, met een mooi fort aan de waterrand. Dat laatste is er nog steeds maar het bruisende lijkt wat te zijn afgezwakt. We zien veel voormalige restaurant- en cafépanden leeg staan en ook tal van winkels in de doorgaande straten. Hele stukken stad ogen verveloos en verwaarloosd. Het lijkt alsof de crisis hier zichtbaar zijn tot heeft geëist. We wandelen wat rond het meer en fort, eten lekker in één van de straatjes aan de rand van het centrum en kopen nog wat regionale honing en likeur in een leuk winkeltje. Ook hier weer super aardige mensen, zoals eigenlijk vrijwel steeds tijdens deze reis.

IoanninaVeel leegstand, ook aan het meer

Rond een uur of drie rijden we richting Igoumenitsa en daarna Parga, via Nereida en Paramythia. Als we uit Ioannina wegrijden belanden we achter een verhuisauto, met open achterkant. En wat ligt daar duidelijk rechts in de hoek? Het blauwe Griekse tafeltje dat ik deze vakantie nog hoopte mee te nemen... Het is er nog niet van gekomen, maar wie weet  vind ik het nog in Igoumenitsa waar we woensdag nog even de laatste inkopen gaan doen. We rijden ook nu weer een prachtige route, vooral het tweede deel, groen en met mooie doorkijkjes.  Rond Paramythia zien we diverse ooievaarsnesten pal langs de weg, met nieuwsgierige (en al redelijk grote) ooievaarskinderen op het nest.

OnderwegOnderweg

OoievaarsnestOoievaarsnest

Parga is een levendig plaatsje aan de kust; in de zomer vaak erg druk. Maar met een mooi strand (Valtos) en eigenlijk willen we nog even afsluiten met een paar dagen strand. We zoeken en vinden een prima studio (Akis studio's) met een perfecte schaduwparkeerplaats dichtbij. De familie wil meteen alles van ons weten; waar we vandaan komen, waarom we een schaduwplekje voor de auto nodig hebben, hoe lang we hier al zijn, etc. Ze hebben lang in Duitsland gewoond dus waar mijn Grieks tekort schiet worden we gered door het Duits... Het is er rustig en toch redelijk dichtbij het stadje en de wandeling naar het strand doet ons goed. Een heerlijk plekje tot woensdag. Dan moeten we 's avonds om zeven uur in Igoumenitsa zijn, en om acht uur varen we richting Italië. Dan gaat de terugreis echt beginnen.

PargaParga

ValtosValtos baai met strand

ValtosValtos strand

De laatste bijdragen aan dit weblog plaats ik als ik weer thuis ben (uiterlijk half juli). Dan wordt de info hier en daar ook nog wat aangevuld met handige linkjes. Ook plaats ik dan een gastblog, van Sylvia, over het verblijf op Paros en Santorini (eind mei, begin juni).

Plaats je reactie

Comments

• Hoi Diny, je woont in een heerlijk land, ik heb genoten van de reis! Hopelijk gaat het jullie goed in Athene en gaat Griekenland straks weer betere tijden tegemoet.

Posted by Corry, 07/07/2013 11:13pm (9 years ago)

• Heb je verhalen van je laatste Griekenland reis in een ruk uitgelezen. Mooi beschreven, voor mij erg herkenbaar omdat ik al meer dan 30 jaar in Athene woon en de meeste plaatsen zelf ook bezocht heb, hoewel sommigen al jaren geleden.

Posted by Diny, 05/07/2013 4:56pm (9 years ago)

• Dankjewel Lieneke! Tot nu toe gaat de terugreis prima; we zitten nu aan het Comomeer, in Cernobbio, een plaatsje bij Como. Heerlijk hier! Morgen door naar Trier, in Duitsland, en dan zaterdag naar huis.

Posted by Corry, 04/07/2013 10:47pm (9 years ago)

• Het is zo leuk om je reis gelezen te hebben. We hebben stukken van dezelfde route gereden :). Ik word er weer helemaal blij van. Ben blij met je blog. Geen vakantie voor mij dit jaar, maar dit maakt veel goed. Fijne thuiskomst.

Posted by Lieneke, 04/07/2013 1:12pm (9 years ago)

RSS feed for comments on this page | RSS feed for all comments